Westlandse
Steun ons

Beleving van een pelgrim

Geplaatst op: 19 mei 2011

Zaterdag 7 mei 2011 zijn we teruggekomen van Lourdes. Het was best wel een bijzondere ervaring. Vrijdag 29 april zijn we vertrokken met de bus met Jan Vreugdenhil, Wietske haar vader die in de Naaldhorst verblijft en Lucy van Betten, die Joke bezoekt via de Zonnebloem. Daar ze verzorging nodig hadden zijn we met de zorgbus gegaan en niet met de trein. We zijn eerst naar Lisieux gegaan naar de kleine Theresia van Lisieux. We hebben daar geslapen en de volgende ochtend hadden wij een viering en hebben we het verblijf bezocht waar Theresia ligt en tevens een kathedraal bezocht. We zijn ‘s middags om 13.30 uur vertrokken naar Noirt waar we geslapen hebben en de volgende dag zijn we naar Lourdes gereden waar we om 13.00 uur aan kwamen.
Zondagmiddag hebben we het Heiligdom bezocht en kwamen al gauw veel bekenden tegen die zaterdag met de trein naar Lourdes zijn gegaan of per vliegtuig vanaf Eindhoven.
‘s Avonds hadden we een Hollandse viering met Nederlandse pelgrims. Maandagochtend hadden we weer een viering met Nederlanders en ‘s avonds om 21.00 uur een lichtprocessie. Helaas was de regen een ongenode gast. Dinsdag hebben we foto’s gemaakt met de hele groep. Ook toen was er nog wat regen maar dat was wel de laatste regen en voor de fotosessie hadden we een misviering met de Westlanders met daarna koffie drinken op het kerkplein. ‘s Middags is Joke met de schoondochter van mevr Scheffers ondergedompeld in het bronwater. We zijn er nu, dus dan willen we dat ook meemaken. Er is iedere avond een lichtprocessie om 21.00 uur en nu zijn we gaan kijken en kijken is mooier dan meelopen, vooral als je ergens hoog er over heen kan kijken.Woensdag hebben we een internationale mis bij gewoond. Eerst kwamen er vaandels van alle landen en districten, toen zo'n 120 pastores, daarna 11 kardinalen en als sluitstuk ook nog een kardinaal uit Mexico. Er zaten zo 15.000 mensen in de kerk en het was onder de grond. Deze kerk is gebouwd bij het 100 jarig bestaan in 1958. Er waren videoschermen, het leek de Toppers wel of een of ander optreden. Na de viering hebben we nog koffie gedronken buiten met de Westlanders. ‘s Middags hebben we de kruiswegstaties gelopen. Heel mooi, heel bijzonder en apart, de beelden waren van brons en levensgroot en een hele mooie mimiek hadden de gezichten. Tegen de avond hadden we de handoplegging wat heel emotioneel was met de Nederlandse pelgrims. Daarna zijn we met Lucy van Betten weer naar de lichtprocessie geweest omdat zij het wel gelopen had maar nog niet op afstand gezien. Donderdag hebben we een excursie in de Pyreneeën gehad en daarvoor hadden we een mis bij de grot, maar die hebben we laten schieten, want de volgende dag gingen we met de bus huiswaarts en dat zou ook alweer vroeg vertrekken zijn en we zijn toch niet van beton. Vrijdag zijn we al weer vroeg vertrokken voor een lange busreis naar Nevers waar Bernadette vanaf haar 24ste jaar in het klooster was en waar ze op 35 jarige leeftijd gestorven is. We hebben een misviering gehad om 22.00 uur 's-avonds en Bernadette lag daar opgebaard in de kerk. Ze is rond het jaar 1900 weer uit de graftombe gehaald, toen ze zalig verklaard is en toen was ze nog redelijk gaaf en is dan gebalsemd. Zaterdag zijn we onze laatste etappe begonnen richting het Westland waar we 's-avonds om 21.30 uur aan kwamen bij de Naaldhorst.
We hebben op de paar buitjes op maandag en dinsdag verder heel mooi weer gehad. Buiten het Heiligdom waar de grot en de kerken zijn is het heel commercieel, souvenirswinkels en restaurantjes.

We hebben het als heel bijzonder ervaren. We gingen om het wonder te aanschouwen, maar we hebben alleen de mensen gezien die met een zware rugzak naar Lourdes gingen en door gebed en gesprek hun rugzak wat konden verlichten. Verder leek de grot op een open oor waar je je verhaal kwijt kon. Ook de saamhorigheid en de manier hoe een ieder met elkaar om ging was apart.