Westlandse
Bedevaarten
Steun ons

We hebben genoten van Gods mooie schepping

Geplaatst op: 04 mei 2023

verslag dag 6 bedevaart Lourdes 29 april tot en met 6 mei 2023

donderdag 4 mei 2023

Vandaag is de excursie dag naar de Pyreneeën. We vertrekken na het ontbijt, samen met de groep uit Voorhout, met de bus. We treffen het want de zon schijnt volop. Ans is vandaag onze reisleidster omdat Nico een ander groep gaat begeleidden (ook dat gebeurt dat er iemand uitvalt). Tijdens de busrit vertelt Ans veel over de omgeving waar we op dat moment rijden.
Om 10.00 uur komen we aan bij Pont d’Espagne. Via een wandelpad lopen we naar de grote watervallen. Ook de mensen in een rolstoel / met een rollator worden omhoog geholpen via het toch wel wat steile pad. Bij de watervallen worden natuurlijk veel foto’s gemaakt. Na een uurtje rijden we weer verder. In de bus wordt gezellig gekletst, de twee groepen zijn één groep geworden. Onderweg naar Gavarnie zijn er nog twee foto momenten.
Bij de eerste stop zien we al snel dat er een ongeluk is gebeurd. Wat er aan de hand was, weten we niet, maar na vijf minuten werden we door de gendarmerie weggestuurd. We zijn weer snel in de bus gestapt en doorgereden naar Gavarnie.
In Gavarnie ging ieder zijn/haar eigen weg. De één ging eerst lunchen, de ander ging wandelen. We kregen drie-en-een-half uur om daar rond te kijken. Wat een prachtige natuur, heel veel verschillende kleuren groen, bloemen, en rivier, rotsachtige bergen en…. Bergen met sneeuw. Een plaatje! We hebben erg genoten van Gods mooie schepping.
Om 16.30 uur was het weer tijd om terug te gaan naar |Lourdes. We eten vandaag iets eerder vanwege de 4 mei herdenking.

Het diner was, zoals steeds, weer heerlijk. Na het eten liet pastoor Straathof een mooi symbool zien wat gemaakt is door een mevrouw uit de groep Heiloo: een standaard met drie kaarsen rood wit en blauw. Deze werden aangestoken en toen begonnen we met de dodenherdenking. Na een prachtig gedicht en gebed hielden we twee minuten stilte. Aansluitend zongen we twee coupletten van het Wilhelmus. Pastoor Straahof en een pastor uit Heiloo lazen een paar indrukwekkende voorbeden. Daarna baden we het |Wees Gegroet, Maria is ook de koningin van de Vrede. Het was een kort maar mooi moment. Een prachtige afsluiting van een mooie dag.