Westlandse

Op weg van Czestochowa naar Leipzig

Geplaatst op: 24 juni 2017

verslag dag 8 Westlandse bedevaart naar Polen 17 t/m 25 juni 2017

Het begin van onze thuisreis vanuit Czestochowa. De dag begint met een ontbijt, lopend buffet met voor ieder wat wils, in Hotel Ibis. We leveren de kamersleutel in, brengen de koffer naar de bus en krijgen een lunchpakket voor onderweg. Nico doet de laatste afhandeling bij de receptie en dan kunnen we vertrekken. Rond de bus loopt een souvenirverkoper. Voor weinig kunnen we onze laatste Zloty's gebruiken om een leuke herinnering voor thuis te kopen. We geven aan een zwerver de chocoladerepen uit het lunchpakket en een paar appels. We rijden naar het busstation, waar we afscheid nemen van Klaudia Pacia, onze Poolse gids en we zwaaien haar vaarwel. We hebben mooie dagen gehad met haar en zij heeft steeds weer het Pools voor ons vertaald. Zij gaat terug naar Krakow waar ze woont.

We zoeken de snelweg op, want we hebben ongeveer 575 km te rijden naar Leipzig. Eenmaal onderweg bidden we het Pelgrimsgebed en zingen samen een Marialied. Het eerste stuk naar de snelweg rijden we door landelijk gebied. Langs akkers met graan, jonge maisplanten, aardappelvelden en bosgebied. We zien kleine streekdorpen waar mooie verzorgde huizen staan, maar ook verlaten bouwval uit 19e en begin 20e eeuw. We komen bij de A43 en gaan op weg naar Wielun. Daar kunnen we de echte snelweg op. Langs deze weg staan geluidschermen gefinancierd door de  Europese Unie. We hebben Swidnica als tussenstop. Anneke, Liande, Trees en Christa zorgen voor een heerlijk kopje koffie. We praten gezellig met elkaar over wat we deze dagen allemaal gezien en beleefd hebben. Na een half uurtje snelweg gaan we eraf, richting Swidnica. Het is weer landelijk om ons heen en in de berm zien we prachtige wilde bloemen zoals, Sint Janskruid, klaprozen, fluitenkruid, klaver en kamille. De weg is niet echt veilig. Fietsers rijden rustig naast elkaar te kletsen terwijl het snel verkeer voorbij raast. Voor de chauffeur vraagt het stuurmanskunst.

Om 12.20 uur bereiken we onze bestemming. De Vredeskerk in Swidnica, gebouwd in 1656-1657 naar aanleiding van de Vrede van Westfalen. Het is een protestantse kerk, volledig van hout gebouwd. Het is een kruisvormige kerk waarin 3000 zitplaatsen zijn, er kunnen maximaal 7500 mensen in. In de kerk zijn loges gemaakt met 3 of 4 niveaus. Alles in hout opgetrokken en met geschilderde voorstellingen uit de bijbel. Prachtige preekstoel in barokstijl en ook het altaar is in barok uitgevoerd. De kerk staat op de Werelderfgoedlijst en is zeker het bezichtigen waard. Rondom de kerk liggen oude graven uit vorige eeuwen. Zelfs een grafsteen uit 1632 staat onder de prachtige oude bomen. Om 13.30 uur hervatten wij onze tocht. Een korte rit, de doorsteek naar de snelweg gaat over een oude weg, waarvan het wegdek lijkt op een lappendeken van asfalt. We hobbelen korte tijd, maar al snel zitten we weer op een mooie weg. We genieten met elkaar van deze tocht.

Om 15.00 uur wordt er een stop ingelast. De laatste stop in Polen. Bij een benzinestation kunnen we van het toilet gebruik maken, even de benen strekken en nog voor de laatste Zloty's een ijsje kopen. Om 15.30 uur gaan we verder. Er wordt frisdrank, bier en water geserveerd. Er worden appels geschild, in partjes gesneden en rondgedeeld. De weg naar Leipzig verloopt voorspoedig, het is zonnig weer en buiten is het 27 ºC. Tegen 18.00 uur komen we bij ons hotel aan. Op het parkeerterrein voor het hotel staat een collectie BMW oldtimers, mooi opgepoetst te glimmen, een lust voor de liefhebber. De kamersleutels worden verdeeld en we genieten van ons diner in deze Duitse plaats. Het is een mooie  reisdag geweest.