Westlandse

Totus tuus - 'Geheel de Uwe'

Geplaatst op: 20 juni 2017

verslag dag 4 Westlandse bedevaart naar Polen 17 t/m 25 juni 2017

Na een heerlijk ontbijt zijn we om 08.30 uur klaar om aan deze pelgrimsdag te beginnen. Na een korte busrit zijn we bij het Johannes Paulus II Centrum in Lagiewniki aangekomen. De zon lacht ons toe en het is al 26 ºC. In deze zon of in een beetje schaduw, wachten we tot we het centrum in kunnen. We bezoeken met elkaar de bovenkerk. Een achthoekige kerk waar aan de wanden prachtige mozaïeken te zien zijn. Een monnik vertelt in het Pools en Klaudia vertaalt het voor ons in het Nederlands. We zien afbeeldingen van gebeurtenissen uit het Oude en Nieuwe Testament. Zoals Adam en Eva, de Doortocht door de Rode Zee, de Bruiloft van Kanaän, de Wonderbaarlijke visvangst, het Laatste Avondmaal en nog veel meer uit het leven van Jezus. Ook van de Heilige Maria waren mooie mozaïeken en schilderijen te zien. In de zijkapel was de soutaine van JP II te zien die hij droeg tijdens de aanslag op zijn leven in Lourdes. Ook andere eigendommen konden we bezichtigen. In de benedenkerk was een viering bezig. We voelden de sfeer van deze bijzondere kerk. Voor de kerk op het hoofdplein stond het standbeeld van JP II. Op de buitengevel stond Totus Tuus (Geheel de Uwe).

Na een korte rit met de bus, waarbij we even moesten wachten voor de spoorboom van een lokaal treintje, kwamen we bij het Heiligdom van de Goddelijke Barmhartigheid. Een grote kerk waar ook de Wereld Jongerendagen gehouden zijn. Aan weerszijde van de Poort van Barmhartigheid werden de werken van barmhartigheid verbeeld.
We wandelden naar de kloosterkapel waar de heilige Faustina geleefd heeft. Helaas mochten we niet in de kapel blijven omdat er een viering begon. Uit de kapel komende was er aan de rechterzijde een laag gebouw met een kleur aan internationale vlaggen. In vele talen stond op de muur “Jezus, ik vertrouw op U”. In een andere kleine kapel werd het Allerheiligste ter aanbidding uitgesteld.
In de kleine kapel in de benedenkerk bad Pastoor Steenvoorden het gebed Toewijding aan het Heilig Hart. Daarna baden we gezamenlijk en zongen een lied. Tot slot zongen een aantal pelgrims het Ave Verum. Het klonk mooi in de kleine kapel. We hadden nog even tijd en een aantal mensen ging met de lift in de toren omhoog. Boven hadden zij een prachtig uitzicht over Krakau. Om 12.30 uur kregen wij een heerlijke lunch geserveerd in het Pelgrimshuis.

Om 13.45 uur vertrokken we daar om de zoutmijn in Wieliczka te bezoeken. Om 14.45 uur begon de rondleiding. In 3 groepen gingen we met gidsen de mijn in. We konden gebruik maken van het audiosysteem waardoor iedereen de gidsen kon verstaan. We zijn afgedaald tot meer dan 130 meter onder de grond Wel 400 treden waren te gaan voor we op het 1e niveau aan kwamen.
De zoutmijn dateert al vanaf de 14e eeuw. Beelden en sculpturen zijn in de loop van de tijd in het zoutgesteente uitgehouwen. De houten constructies voorkomen instortingsgevaar. Sommige ruimtes waren hoger dan 10 meter. Het was een bijzondere ervaring te proeven dat de rotswanden van zout waren.
Na vele omzwervingen onder de grond, met onze gids, werd de tocht afgesloten in het museum. Daar kon je de historie van de mijnbouw zien door de eeuwen heen.
Moe en voldaan konden we de 130 meter terug omhoog met de lift doen. Met de bus reden we weer terug naar ons hotel. Het was een zeer warme dag, maar dankzij de koelte in de zoutmijn hebben we het goed gehad.