Westlandse

Wadowice, de geboorteplaats van JPII

Geplaatst op: 22 juni 2017

verslag dag 6 Westlandse bedevaart naar Polen 17 t/m 25 juni 2017

Gisterenavond, na het diner hebben we met elkaar op het terras gezeten en nog een kopje koffie of thee gedronken. Voor de dorstige drinkers was er fris, in het klooster wordt geen alcohol geserveerd, dus ook niet gedronken. In de stilte van het klooster hebben we heerlijk geslapen.

De volgende morgen, donderdag 22 juni, zat iedereen bijtijds aan het ontbijt. Om 08.10 uur koffers inleveren en om 08.30 uur stipt, vertrokken we uit Kalwaria Zebrzydowska naar Wadowice. Zonnig weer, buiten 22 graden. Onderweg naar Wadowice rijden we door landelijke heuvelachtige omgeving met af en toe langs de weg een klein kapelletje met bloemen ervoor. Om 09.30 uur komen we in Wadowice aan. We lopen met de hele groep naar  het plein voor de kerk, Plac Jana Pawla II. Daar wachten we op de toegangskaartjes voor het museum, Dom Rodzinni Jana Pawla, het geboortehuis van Paus Johannes Paulus II. In drie groepen gaan we met een Engelse-sprekende gids naar binnen. Het leven van Karol Józef Wojtyła wordt daar op een prachtige wijze weergegeven. Zijn jeugd, zijn jonge jaren, zijn liefde voor de jeugd, voor sport en ook voor theater. Lopend door het museum zagen we de kamers waarin hij met zijn ouders en broer gewoond heeft. Daarna zagen we zijn leven als priester, zijn priesterkleding, bisschopsmantel en zijn pauselijke soutaine. Herinneringen aan zijn wereldreizen, de wereldjongerendagen, en zand uit de landen die hij in al die jaren heeft bezocht.

Na deze indrukwekkende rondleiding hadden we even tijd voor een heerlijk kopje koffie op een terras op Plac Jana Pawla II. Om 12.00 uur wandelden we terug naar de bus. Na een kleine tocht kwamen we bij het restaurant voor de lunch. Een beetje in een buitenwijk met kleinschalige industrie. We zagen een steenkoolbedrijf waar met een shovel steenkool in een open vrachtwagen werd gestort. Een grote zwarte stofwolk kwam mee bij het storten. De chauffeur van de shovel stapte in zijn wagen, liet zijn wagen wegen en rekende af. Met een toegedekte lading vertrok hij.

In het restaurant kwamen we in andere sferen. Met mooi tafellinnen gedekte tafels waanden we ons in het buitenverblijf van de Paus. We kregen heerlijke heldere soep, salade met frites en gebakken kip. Als dessert hadden we gebak, het favoriete gebak van Paus Johannes Paulus II. Het wordt daar pauselijk gebak genoemd. Na deze heerlijke warme lunch reden we terug naar de parkeerplaats, waar we uitstappen en opnieuw naar het kerkplein wandelden. Het is inmiddels buiten 32 graden.
Gezamenlijk lopen we de kerk in, de parochiekerk van JP II. Daar horen we een duif koeren, er wordt gezegd: de H. Geest is hier aanwezig. Pastoor Steenvoorden gaat voor in het Rozenkransgebed. De meegebrachte kaars wordt aangestoken en staat op de tree voor het altaar. We bidden de vijf Geheimen van het Licht en zingen met elkaar in deze bijzondere kerk. Na afloop van deze viering kunnen we met of zonder camera de kerk bewonderen.

Om 16.00 uur vertrekken we met de bus, op weg naar onze volgende pleisterplaats. Over binnenwegen en de prachtige snelweg naar Czestochowa. Onderweg worden we van drank voorzien door Christa en Anneke. Zij lopen door de bus, van voor naar achter, om ons koffie, thee, water of bier te brengen. Onze chauffeur Joep is onze gids over het wegennet van Polen. Hij brengt ons veilig naar de volgende bestemming.