Westlandse
Bedevaarten
Steun ons

En dan eindelijk op weg naar Rome!

Geplaatst op: 13 mei 2014

Vanmorgen zijn we allemaal vroeg opgestaan en na een voedzaam Italiaans ontbijt vertrokken we rond 08.45 uur met 2 bussen naar Rome. Onderweg heeft reisleider Truus ons een aantal tips gegeven, dat we overal alert op moeten zijn, werd ons wel duidelijk gemaakt. We voelen ons echt een groep, het is fantastisch om zo met elkaar op reis te zijn.
We laten het lieflijke landschap en de verhalen over Franciscus van Assisi achter ons. Het is bijzonder hoe deze eenvoudige man heeft geleefd en zo veel sporen achter zich gelaten heeft. Heel mooi waren de kerken die we bezocht hebben. We gaan nu Paus Franciscus ontmoeten. Reisleider Fred vertelt ons in de bus over het ontstaan en de geschiedenis van Rome. Ook vertelt hij over het leven van Paulus en Petrus, de grondleggers van het Christendom. Het is een warme rit, mede doordat de airco niet goed werkte. Bij een benzinestation konden we even luchten. We hebben een bezoek gebracht aan de basiliek: Sint Paulus buiten de muren, zeer imposant met de enorme zuilen en albasten ramen. Het plafond is met bladgoud belegd en van alle pausen vanaf Petrus tot en met Paus Benedictus is er een portret in de galerij. Sint Paulus ligt hier begraven, in elke kerk denken we weer: ‘het kan niet waar zijn, zo mooi.’

Na ruim 4 uur kwamen we in Rome aan en kregen we gelijk een heerlijke lunch voorgeschoteld in Hotel Casa Tra Noi. We waren stomverbaasd dat er naast elk bord een enveloppe lag. We moesten daar ons servet in bewaren voor de volgende dagen. Wij dachten dat de bonnetjes voor de drankjes er in gedaan moesten worden.
Daarna gingen we per groep op pad naar het Sint Pietersplein, van verre konden we de koepel van de Sint Pieter zien. Het was zeer druk en mijn eerste indruk was dat het plein veel kleiner was dan wat je altijd op de televisie ziet. Maar pastor Dits vertelde dat het meer dan 2 voetbalvelden groot was. Het is werkelijk indrukwekkend om alles hier te zien. Alvorens we de Sint Pieter binnen mochten, gingen we hetzelfde als op het vliegveld door detectiepoortjes. Eenmaal binnen in deze imposante basiliek kwamen we ogen en tijd te kort om alles te bekijken. We zagen het bronzen beeld van Petrus, het gebalsemde lichaam van Paus Johannes de XXIII, de Piëta van Michelangelo. Te veel om op te noemen en in je op te nemen. Het is magnifiek om te zien hoe alle mooie schilderijen en afbeeldingen op de bogen, zuilen en plafonds is aangebracht. Indrukwekkend was de muziek, die tijdens een viering door de basiliek klonk.
Vol van alle indrukken liepen we terug naar het hotel, waar we de maaltijd goed lieten smaken. Na het meditatief moment hebben we met elkaar wat gedronken in de lobby van het hotel. Elke dag zijn we weer heel wat ervaringen rijker. Het gevoel om op de plaats te staan waar Petrus als eerste Paus met zijn taak begon. En morgen de huidige Paus Franciscus te mogen ontmoeten is iets wat je je leven lang niet meer vergeet.