Westlandse

Verslag WestlanDrenthe bedevaart dag 2

Geplaatst op: 15 november 2018

bedevaart naar het Heilig Land 14 t/m 21 november 2018
dag 2 - donderdag 15 november

Vanmorgen werden we na een heel kort nachtje om 8.00 uur gewekt via de Hotelreceptie, zodat iedereen om 9.00 uur aan het ontbijt kon aanschuiven, het was even wennen want er waren geen vleeswaren op het buffet. De dame van het hotel maakte ons duidelijk dat dit was omdat het koosjer eten was en er geen melkproducten naast vleesproducten op tafel mogen komen.

We vertrokken om 10.00 uur met de bus naar Tagba waar we de kerk bezochten met prachtige mozaïekvloeren die nog uit een vroegere kerk bewaard gebleven waren. Hier vond de wonderbare broodvermenigvuldiging plaats. Het is rondom het meer van Tiberias een lieflijk landschap met veel boomgaarden en glooiende hellingen.

Primaatschap van Petrus en Kafarnaüm
We reden door naar de kerk van het primaatschap van Petrus, de plek waar Petrus in ere hersteld werd, nadat hij Jezus verloochend had. Daarna reden we naar Kafarnaüm, waar het grote wonder plaatsvond van de lamme die door het dak naar binnen gebracht werd en genezen werd: "neem uw bed op en wandel", er waren daar enorm veel opgravingen van een synagoge uit de tijd van Jezus, We kregen daar goede uitleg van, door onze gids Manja.

Rond 12.30 uur was het tijd voor de lunch in Ein Gev, de kibboets waar ook een gedeelte van onze groep logeert. Er stond Petrusvis op het menu, deze vis wordt alleen in Israël geserveerd, het verhaal gaat dat er ooit een vis naar boven met een muntje in bek naar boven kwam, hiervan moest de keizerlijke belasting betaald worden.

Meer van Galilea
Daarna zijn we met de beide groepen naar het water gelopen waar een grote boot met voldoende zitplaatsen voor iedereen. aan kwam varen. Het was een mooie rustige sfeer rondom het meer en toen we op het water waren werden we verzocht om allemaal te gaan staan en tijdens het hijsen van de Nederlandse vlag het Wilhelmus te zingen. Een bijzonder moment.
Daarna werd de boot midden op het meer stilgelegd en de Bedevaartkaars ontstoken, we zongen daarbij het lied: "Laudate omnes gentes, Laudate Dominum" uit Taizé Er werd gelezen over de hevige storm op het meer uit het evangelie van Marcus, waarna we zongen: "Dona nobis pacem"
Het meer van Galilea is 13 kilometer breed en helaas was het erg heiig deze dag, waardoor we de overkant niet konden zien. Maar wel heel apart om zo te varen op het meer waarvan we alle verhalen al zo vaak gehoord hebben.

Koffie, souvenirs en drankje(s)
Aan de overkant was er gelegenheid om koffie te drinken en souvenirtjes te kopen. De bus bracht ons daarna weer naar het hotel in Tiberias waar we even genoten van een heerlijk drankje aan de bar, we gingen om 19.00 uur aan tafel en er werd geadviseerd om op tijd naar bed te gaan want morgen worden we al heel vroeg gewekt om naar de berg van de acht Zaligheden te gaan.
Het was een geweldig mooie start van deze bedevaart naar Israël.