Westlandse

Verslag WestlanDrenthe bedevaart dag 4

Geplaatst op: 17 november 2018

bedevaart naar het Heilig Land 14 t/m 21 november 2018
dag 4 - zaterdag 17 november

Na het ontbijt maken wij in de weer volop schijnende zon een wandeling langs het meer. Ter afscheid, want vandaag vertrekken we naar de volgende bestemming. We slapen vanavond in Bethlehem. Ein Gev is geweldig geweest. Prachtig uitzicht, mooie ontmoetingen en inspirerende bezoeken.

Als we naar de bus lopen om te vertrekken horen we dat een pelgrim onwel is geworden en naar het ziekenhuis is gebracht. Na enig heen-en-weer getelefoneer, wordt duidelijk dat eerst (aan)betaald moet worden voordat de medische staf in actie komt. Als redders in nood bieden twee andere pelgrims aan om te helpen met vertalen. Dit is een voorbeeld van de ander dragen, waarover Pastoor Frans sprak in Kafarnaüm. Zo ziet naastenliefde eruit!

Op de weg van Ein Gev naar Qasr Al Yahud (Arabisch voor ‘kasteel van de jood’), rijden we langs de Jordaan en langs verscheidene plantages met palmbomen, olijfbomen, druiven en bananen. Om half twaalf zijn we bij de Doopplaats. Daar waar Johannes Jezus heeft gedoopt, op de grens van Jordanië en Israël. Logisch dat Johannes hier gedoopt heeft, omdat deze oversteekplaats op de handelsroute naar Jericho en Jeruzalem lag. Veel verkeer, veel mensen, betekent veel volgelingen.

Dat het grensgebied is, zie je ook aan de overblijfselen van bunkers, mijnenvelden en de militair aan de overkant in Jordanië. Op de doopplaats zelf is het een drukte van belang; groepen uit de hele wereld laten zich dopen of gaan zelf even kopje onder. Een indrukwekkend en ook ontroerend gezicht; gezinnen die met aandacht voor elkaar onderdompelen in de rivier. We lezen het evangelie, Mc., 1, 1-11. Zelf stap ik ook de rivier in en plens water over mijn hoofd; het is vooral koud en nat. Maar, wel een belevenis die hoort bij een bedevaart naar het Heilige Land.

We lunchen in Jericho, in Palestijns gebied. Jericho is de grootste Palestijnse stad en redelijk welvarend. Wat ons opvalt is de ongelooflijke hoeveelheid zwerfvuil. Even iets anders. Het is elke keer weer fantastisch om te zien, hoe voor 120 mensen in een uur tijd de lunch wordt uitgeserveerd.

Na de lunch vertrekken we naar Jeruzalem. We bezoeken de Dormitio, het graf van Maria, maar dat blijkt in renovatie. Jammer. Wel worden wij vergast op een mooi lied van Mexicaanse pelgrims. We zijn snel weer de kerk uit, want het is er erg druk (vergelijk de Sixtijnse kapel).

Op naar de ruimte op de plek, waar het laatste avondmaal heeft plaats gevonden. De ruimte zelf is gebouwd in de tijd van de kruisvaarders. En is ook gebruikt als gebedsruimte voor moslims. De historie is nog zichtbaar. We lezen het bijpassende evangelie en vertrekken snel naar de kerk van het Hanengekraai. Gebouwd op het huis van Kajafas. Het huis waar Jezus gevangen is gezet, in de put heeft gezeten. De kerk bestaat uit drie verdiepingen. De bovenste verdieping is een kerk, prachtig versierd met mozaïek. De onderste verdieping is de kerker/put waar Jezus in gezeten heeft. Daar bidden we psalm 88. Jezus verlaten door zijn vrienden zit eenzaam en alleen in de put.

Buiten zien we de trap die Jezus heeft gelopen, eerst van het avond maal naar Getsemane en vervolgens weer terug nadat hij was vastgenomen. Bijzonder om dat te zien en zo dicht bij te zijn. Om  5 uur naar het hotel.