Westlandse
Bedevaarten
Steun ons

Pelgrimage Kevelaer 2017 (2)

Geplaatst op: 12 augustus 2017

'Samen met Maria Gods Woord leven' - 8 en 9 augustus 2017

Na het ontbijt was het tijd voor de Eucharistieviering in de Kaarsenkapel waarin het evangelie van Johannes (Joh. 1, 1-8, 14-18) een voorname plaats had. 'Samen met Maria Gods Woord leven" Was het thema van de viering. Zoek de Heer, nu Hij te vinden is, roep Hem aan, Hij is dichtbij. Met die evangelielezing, dat thema en die gedachten had de voorganger een overweging geschreven. Maar toen hij op het punt stond zijn overweging te beginnen, zei hij " Ik leg mijn overweging op de altaartafel en ga uit het hart spreken. Zo kan de Heilige Geest het beste zijn/haar werk doen". Misschien niet exact deze gebruikte woorden maar wel de intentie.

Woord en daad
Uit het hart gesproken: "Gods Woord is direct daad. Schepping. De mens is uitgenodigd om mede-schepper te zijn maar we voldoen niet altijd aan Gods opdracht. God werkt niet zonder mensen. Gods Woord kan niet zonder mensen, profeten, Maria. Gods Woord wordt mens in Jezus. Maria op het kruispunt van God en Mens. Door, in en met Maria is Gods Woord zichtbaar geworden. God houdt van jou en mij. God is begaan met mij. God heeft geduld met mij. God is met mij nu in 2017. Maria is achter Jezus ons grote voorbeeld. Woord en daad valt samen. Maria troosteres van de bedroefden. Dat wij elkaar tot troost mogen zijn".

Met deze woorden in gedachten, misschien hier en daar iets anders uitgesproken of gekozen, hebben we Eucharistie gevierd op een plaats, in een kapel, waar al vanaf 1641 pelgrims heen trekken en samenkomen omdat Hendrick Busman een stem hoorde zeggen: "Op deze plaats moet je voor mij een kapelletje bouwen". Na de Eucharistieviering was het tijd om nogmaals de bedevaartkaars te bekijken. De kaars waar speciaal voor deze Eucharistieviering het schild met het opschrift "Westlandsche Processie 1892 Wateringen" voor was geplaatst. Een schild dat permanent een plaats heeft in de Kaarsenkapel. Daarna was er tijd voor ontmoeting koffie met gebak, souvenirs kopen en lunch. Ook dat hoort erbij en mag zeker niet ontbreken.

Dankviering en groepsfoto
Na de lunch was het tijd voor het dankviering in de Kaarsenkapel. Een danklof waarin 'stilte' de boventoon voerde. Een stilte die na de dankviering plaats maakte voor het zegenen van de devotionalia. Tot slot werd iedereen uitgenodigd op de trappen van de basiliek voor het maken van de groepsfoto. Dat was zo gedaan maar toen de foto genomen was, merkte een pelgrim alert op: "ik mis een aantal mensen". En ja hoor, dat was zo, er ontbraken nog vijf pelgrims. Foutje. Dat foutje werd snel goed gemaakt door vlak voor vertrek bij de bus een foto te maken met iedereen erop. Zo kan niemand zeggen: "ik was erbij maar ik sta niet op de foto". Na een ontspannen busrit waarin de catering haar werk weer prima deed, stapten we rond zes uur uit bij de Jan de Doperkerk in Wateringen. De kerk die sinds 1819 een belangrijke plaats heeft in de historie van de Westlandse processie naar Kevelaer en de Westlandse Bedevaart naar Kevelaer. Het ligt dan ook voor de hand om in 2019 de Westlandse Bedevaart naar Kevelaer een feestelijk karakter te geven. Een bedevaart die u niet mag missen. 



<< Terug naar het nieuwsoverzicht